keskiviikko 18. toukokuuta 2016

24#Mitä järkeä omistaa shettis, jos et voi kohta mennä sillä?

Moikka!
Tämänkertaisessa keskiviikkopostauksessa puhutaan aiheesta, joka on minulle hyvin läheinen. Blogia lukeneille varmaan sanomattakin selvää, että omistan shettiksen. Olen saanut kuulla paljon aiheesta, varsinkin sen jälkeen, kun Awa tuli Kaustiselta takaisin.

"Miks ette myy tota?"
"Sähän et pysty kohta meneen tolla!"
"Siis haluutko oikeesti vaan shettiksen, jolla et voi ratsastaa?!"
"Shettikset on vaan läskejä pullaponeja, jos haluat raviponin niin hanki russi!"

Noita kaikkia olen saanut kuulla ja tänään otan aiheen tarkemmin esille.



Miks ette myy tota?

Tähän kysymykseen vastaan kysymyksellä, miksi me myytäis Awa? Sain ton ponin, kun olin viisi. Seitsemän vuotta oon omistanut ton ponin. On totta, että niistä seitsemästä vuodesta kaksi Awa oli liisingissä, mutta se on ollut joka päivä ajatuksissa. Se on ollut silti ne kaksi vuotta mun omistuksessa. Ne kaikki vuodet tän ponin kanssa on mulle kullanarvosia. Kiltimpää ponia ei vois olla. 3v-poni, joka oli aivan täysin lasten käsiteltävissä. Toki se on junttura, se osaa kiikuttaa epävarmaa ihmistä taluttaessa, mutta se ei koskaan ole puraissut, potkaissut, tehnyt yhtään mitään sellaista ainakaan pienille lapsille. Awa on mulle tärkeintä maailmassa, en aio myydä sitä ikinä.


Sähän et pysty kohta meneen tolla! Siis haluutko oikeesti vaan shettiksen, jolla et voi ratsastaa?

Ratsastus ei vaan ole mulle pääasia. Olen nyt ratsastellut Awalla, vaikka olen jo liian pitkä, mutta Awa ei kärsi hommasta. Pidän Awan painorajana 45kg ja itse olen sitä alle. Toki satunnainen ratsastelu on täysin eri asia, siinä painoraja 50kg paikkeilla ja pituudella ei satunnaisessa menossa ole rajaa, jos ei vain ponia häiritse. Miksi mun pitäis ainoastaan ratsastaa, Awa on kiva raviponi ja se on hyvä kärryjen edessä. Ja siis minä ratsastan Awalla viimeisiä hetkiä nyt, kesäkuun aikana tarkoitus siirtyä muuhun liikutukseen, mutta edelleen läpiratsastan ponia n. kerran kuussa, kunnes paino ja pituus tulee vastaan lopullisesti!

Tässä kuvassa on Awa ja kaverini Annika. Annika on liian pitkä Awalle, eikä tekisi pidemmän päälle hänen istunnalleen hyvää mennä näin pienellä ponilla. Annika on käynyt Awan selässä kolme kertaa ja poni ei kärsi hänen pituudestaan. Annikan ei-hevosblogiin pääset tästä
Ja kaverin kanssa yhteiseen hevosblogiin tästä
Tässä minä ja Awa. Olen jo pitkä ja tiedän sen, mutta satulalla tilanne ei vielä ihan noin paha ole(ja en ole noin lihava, takki on sillai huonosti)

Shettikset on vaan läskejä pullaponeja, jos haluat raviponin niin hanki russi!

Siis kaikki shettikset ei todellakaan oo läskejä pullaponeja, vaikka monet ovatkin, liiallisen ruokinnan ja liikunnan puutteen vuoksi. Shettis voi olla erittäin laukkaherkkä, hitaampi kuin russi, mutta eihän ne suomenhevosetkaan voita lämminverisiä ja ovat laukkaherkkiä. Awa on ravivarma poni, tosin minun kanssa silloin tällöin ottaa pieniä laukkahyppyjä, mutta kokeneella kuskilla ravi käy. Miksi shettis ei olisi hyvä raviponi? Ei ne kaikki suokitkaan ota laukkaa, ovat edelleen lämpösiä hitaampia, mutta hyviä ravihevosia, joten miksi shettis ei sitten ole hyvä raviponi?




Kiitos ja kumarrus!
-Iida

9 kommenttia:

  1. Olet taas saanut kirjoitettua hyvän postauksen!
    Tykkään kovasti :) !

    saarusti.blogspot.com

    VastaaPoista
  2. En ole lukenut sinun blogia, mutta nyt aloin lukemaan ja oli hyvä postaus!!

    VastaaPoista
  3. Hieno postaus :) En oo sun blogia ennen lukenut, mutta nyt aloin lukijaksi :)

    jojojapete.blogspot.fi

    VastaaPoista
  4. Hieno postaus :) En oo sun blogia ennen lukenut, mutta nyt aloin lukijaksi :)

    jojojapete.blogspot.fi

    VastaaPoista

Suosituimmat